expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Sunday, March 28, 2010

.: Sedikit itu Hikmah :.

Gigantism

Dwarfism

Down syndrome

Mereka semua dikurniakan keadaan sebegitu. Hidup di luar normal manusia biasa. Secara saintifik, genetik mereka mengalami mutasi, hormon ada yg terlebih & terkurang. Hal ini berlaku jarang2 di kalangan manusia. Hikmah Allah menjadikan mereka, agar kita tahu erti syukur yang sebenar. Bagi kalangan saintis, kehadiran manusia yang cacat ini memberi peluang untuk mengkaji, seterusnya mencari alternatif untuk mengelakkan berlaku kecacatan seterusnya pada masa akan datang.

Seorang lecturer prnah berkata, jika ada pasangan yang menghadapi musibah akibat keguguran kandungan, mereka tidak perlu kecewa. Kerana kebanyakan janin yang gugur akan mengalami kecacatan apabila dilahirkan. Allah Maha Mengetahui, dan sesungguhnya gugur itu suatu ujian, di sebaliknya, insyaAllah dia akan gantikan anak yang lebih baik. Sungguh, mungkin Allah telah mengetahui bahawa mungkin pasangan tersebut takkan mampu untuk menerima anak yang cacat sbg ujian.

Bagi insan yang lahir dengan pelbagai kecacatan, mereka mungkin tidak bertuah jika dilihat dari mata kasar. Tapi bagi orang2 yang beriman, pasti mereka percaya bahawa golongan cacat ini adalah antara yang mudah hisabnya di 'sana' kelak. Mereka diberi 'pinjaman' yang agak kurang berbanding kita, usia mereka juga biasanya tidak panjang - ini antara 'bonus' mereka di Mahsyar kelak. Kerana kita yang sempurna, pasti banyak tersoal atas setiap anggota yang dikurniakan.

"Ya Allah, kusyukuri nikmatMU...
Ampunkan daku ats kejahilanku pada nikmat ini..."

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...