expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Sunday, June 13, 2010

.: Sahabat vs Pelangi Petang :.

Kumeniti awan yang kelabu
Kutempuhi lorong yang berliku
Mencari sinar yang menerangi
Kegelapanku
Kupercaya pasti suatu masa

Sang suria kan menyinar jua

Membawa harapan yang menggunung Bersamanya... Engkau tiba bagaikan pelangi
Tak bercahya namun kau berseri

Tapi cukup menghiburkan

Hati ini
Seharian waktu bersamamu

Tak terasa saat yang berlalu Bagai pelangi petang kau kan pasti Pergi jua...





Saya jarang menghayati lagu arwah Sudirman, walaupun saya cukup mengkagumi karya beliau. cuma antara hayat ini dan usaha beliau dahulu, karya tersebut bukan sesuatu yang menjadi syafaat di alam barzakh. moga2 doa peminatnya mendahului keterujaan mereka pada irama dan lagu beliau. Al-Fatihah..


Entri ni bukan berkisar ttg beliau, tapi lirik lagu yang telah ditinggalkan hampir suku abad. Saya tak sedar lagu ni turut ditujukan pada sahabat, sehingga satu ketika saya melihat kanak-kanak 12 tahun di bawah menangis ketika menyampaikan lagu tersebut. Dia menangis kerana terasa akan kehilangan sahabat2nya. then baru saya mencari maksud tersirat di sebalik lagu tersebut.

Maaf, bukan bermaksud mengagungkan karya manusia berbanding ayat-ayat cinta yang telah Ilahi kirimkan. Cuma saya mahu sampaikan ini pada sahabat2-saya terlalu takut jika kamu juga akan berlalu pergi seperti pelangi petang. Hadirnya menyerikan hidup, tapi cukup sekejap.

Kini saya terlalu jarang bersua dengan sahabat2...tak kira yang dari sekolah rendah, menengah, matrik, universiti... masing2 mula punya komitmen yang mengekang waktu seharian. saya terlalu takut, sedar2 pelangi saya ... Allahurabbi..


Dan mungkin, pelangi di atas tak tertakluk pada sahabat sahaja. Siapa2 yang rapat, terpaksa kita terima mereka juga ditakdirkan hadir bagai pelangi...

Allahurabbi...kuatkanlah hati ini...

(mood sepi...).


video

4 comments:

izzah said...

salam syg...jujurnye aku menangis bace entry ni..mesti mu tgh sedih sgt ni kan??
tapi satu hal kene igt...ukhuwah tu hadiah dari Allah...kita hamba Allah..bkn hamba ukhuwah..bila ukhuwah tu makin jauh, bukan bermakna kita jauh dari Allah...igt tu...semua hal adalah baek bg kita kerana kita hamba Allah...mari muhasabah balik...aku sayang mu...aku nk segala hal yg terbaik buat mu..igt tu...aku selalu doa kebaikan utk org yg aku sayang dan yg pasti..aku mmg syg mu.jaga diri.jaga Allah...Allah akan menjagamu! percayalah.

.: yUhAiSya :. said...

ya...sedey yang amat. nak call, kedit tak pernah sempat, nak ngadu ke mok aku, takut ye suh aku balik ganu...hu2...
sungguh, bila ada ujian gini, wase lemah longlai jer nk melangkah...
sini semua org percaya kat aku, cuma aku tak reti nk hadap muka org yang fitnah aku...
dan lebih penting, aku dop tahu bakpe..tiap kali aku kena mende2 hok parok, aku lebih terpikirkan mu, kinah, teha...
wlpn kadang2 kita xleh series dlm mendengar mslh masing2, tp gurau tawa kalian tu...sungguh2 cukup buat aku selesa dgn kehidupan sekarang...
hmm...lepas ni aku nk rakam video ah kalu kite 'reunion' agi, hu2...
buat pengubat rindu ^_^
Love u too.... always!!!!

purity purple said...

salam! nice entry...moga ukhwah kita dop akan menjadi seperti pelangi petang.biaralah ukhwah kita seperti api dekat petronas kerteh nung...hujan, panas, ia tetap menyala.....heee=) jangan sedih2...ingatlah Allah is always with us! aku juga sayang kamu semua.Sungguh sesungguh sungguhnya!

.: yUhAiSya :. said...

bijok sungguh analogi mu itu, hu2. tp betul gop. andaikan kita api petronas tu, hujan panas tetap bersama. ho2. best2. len kali nk wat entri pasal nde tu ah plk.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...