expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Tuesday, September 25, 2012

.: Resepi Oat Sedap :.


Bismillahirrahmanirrahim

Ehem. hari ni kita sembang pasal diet yg sihat sket ye. Bila sebut diet yg sihat, tujuan dia bukan untuk kurus je, tapi lebih pada menjaga kesihatan tubuh badan. so hakikatnya semua org kena ada diet yg sihat. kan =) jadi hari ni, meh kita amalkan salah satu menu diet sihat yg amat2 disarankan di seluruh dunia - OAT (org lain dh berzaman kot amal...) ye, tau... tp sb saya adalah penganti-tegar oat... yg dah brape kali tak berjaya hadamkan oat sampai ke perut, jadi bila saya berjaya menjumpai cara/resepi utk habiskan semangkuk oat dgn jayanya, maka saya adalah sgt berbesar hati utk menaipnya di sini =)


sies dh byk kali try nak makan oat ni dgn susu... tp tak boleh. siap beli yg chocalate oat dulu, bluwekkk jugak. try nesvita 3 in 1 tu lagi laaaa rasa nak pitam. so kemarin dulu try rasa tak campur susu. eh ok je. rs mcm bubur tawar. tp takkan nak makan mcm tu je kan... jadi berdasarkan kretiviti tipikal yg ada dlm fikiran, maka terhasil lah hidangan di bawah...


Psst: If you dont mind, could you please share my post regarding travelling to South Korea at your social media account (blog, fb, insta, etc2). TQ so much! ^_^
Link to the post:  http://yuhaisya.blogspot.my/2016/12/mytravelokaescapade-make-my-heart-bloom.html


oat + sambal bilis + sayur = sgt mabeles! iya... sila percaya ia adalah sedap. bg sape2 yg tak suka makan oat, anda boleh buat try makan mcm ni. masak oat, atau guna yg instant tu. makan dgn lauk mcm sambal bilis ni, atau apa2 je lauk mcm ayam goreng mungkin. nk bg berkhasiat lg, tambah sayur. sies tak muak mcm makan dgn susu. licin okeh semangkuk ni =) *bangga3*    ^_________^





saya guna yg instant ni je. senang dan cepat. 
[kredit pic]

selain makan mcm kat atas, kalau nak rasa oat versi manis2, boleh try yg mcm ni....





[pic google]

yg ni dia campur ngan horlick. tp sb horlick adalah adik bradik susu, so tak yah campur takpe. masak je ngan air panas mcm biasa, pastu campur madu/filling apa2, tambah buah mcm pisang. still sedap dan yg penting, boleh ditelan =) 






mcm ni pun sedap. masak mcm bubur baby ni. pastu buat sup. sure tak rasa mcm makan oat. rasa mcm makan nasi air. anda patut cuba (",)





cantik di mata tak semestinya sedap di tekak. tp attraction tu penting kan. hu2. boleh hidang ngan buah2 mcm ni, plus kismis, prune, kurma... tp jgn campur susu! buat tawar je.. buah ngan lain2 tu dah cukup bg rasa dah. kalau tak tahan rasa hambar je, boleh buat oat tadi ngan milo. sb milo is better than susu rasa dia. tp jgn taruk gula plk. train healthy diet without sugar is sweet u know =)))))


haa.. byk cara kan utk telan oat ni bg yg tak suka makan oat. for me, as long tak gaul dgn susu, takde masalah nk makan oat ni. ok, kenapa beria2 sgt nak makan oat ni? jom check it ;-

Oat adalah makanan paling ringkas dah mudah untuk berdiet. Tahukah anda oat digelar raja serat? Serat merangsangkan pengeluaran air liur, yang memudahkan kita mengunyah dan menelan. Apabila berada dalam perut, ia membantu mencairkan kandungannya, menjadikannya lebih mudah untuk dihadam. Manakala seraty dalam usus kecil membantu memperlahankan kadar penghadaman nutrien dalam makanan. So, semua nutrien dalam makanan digunakan oleh badan. Serat juga membantu mencegah banyak masalah ketidakselesaan seperti sembelit dan buasir. 


Oat sudah bertahun lamanya terkenal kerana khaisat kebaikannya kepada kesihatan kita secara keseluruhan, terutama sekali kepada kesihatan JANTUNG. Oat secara khusus mengandungi banyak flavonoid yang merupakan antioksidan yang amat berkesan untuk membantu mencegah penyakit jantung. Seperti buah-buahan dan sayur-sayuran, oat mengandungi fitokimia yang merupakan bahan kimia semula jadi dalam tumbuh-tumbuhan yang membantu menentang penyakit.

Oat adalah makanan yang ideal untuk semua peringkat umur. Mudah diterima sebagai makanan pepejal permulaan untuk bayi dan juga orang tua. Oat kerap digunakan dalam program membantu mangsa kebuluran kerana keupayaannya membekalkan khasiat pemakanan berkualiti secara tidak mahal. Oat mengandungi lebih banyak kalsium, protein, magnesium, zat besi, zink, kuprum, mangan, tiamin, dan vitamin E berbanding makanan bijirin lain.




ok, dah cukup best dah tu kan khasiat oat? tp ada lagi ni manfaat oat yg mengagumkan... 



1. Menurunkan kolesterol
Oatmeal merupakan sumber makanan yang kaya serat larut, yang juga ditemukan pada apel, pir dan prunes. Serat larut dapat menghambat tubuh dalam penyerapan kolesterol LDL, yang biasa dikenal sebagai kolesterol jahat. Satu cangkir dan setengah oatmeal mengandung lebih dari lima gram serat, yang cukup untuk mengurangi tingkat kolesterol Anda.

2. Mengurangi risiko hipertensi
Kandungan serat yang tinggi pada oatmeal tidak hanya menawarkan manfaat kesehatan terhadap jantung, tetapi juga penurunan risiko tekanan darah tinggi. Sebuah rekomedasi untuk wanita menopause, yang cenderung berisiko mengalami hipertensi, harus makan setidaknya enam porsi oatmeal atau biji-bijian lain setiap minggunya.  Studi menunjukkan bahwa pria dapat bisa mengurangi risiko gagal jantung jika mereka makan satu mangkuk sereal gandum atau oatmeal, per hari.

3. Tinggi antioksidan
Oatmeal mengandung tipe khusus dari antioksidan yang disebut avenanthramide. Antioksidan ini mampu melawan radikal bebas yang menyerang HDL atau dikenal sebagai kolesterol baik. Di samping itu, senyawa ini juga melindungi kolesterol jahat (LDL) dari proses oksidasi, yang mengurangi risiko penyakit kardiovaskular.

4. Mencegah pengerasan arteri
Avenanthramides tidak hanya melindungi terhadap penyakit jantung, namun senyawa antioksidan ini juga mampu mencegah arteri dari pengerasan. Avenanthramides bekerja dengan menekan produksi molekul yang memungkinkan untuk mencegah pengerasan dinding arteri. Penelitian telah menunjukkan bahwa wanita menopause yang makan enam porsi serealia utuh seminggu dapat mengurangi risiko berkembangnya aterosklerosis.
Ateroskleorosis adalah kondisi di mana terjadi penumpukan plak di sepanjang lorong-lorong pembuluh darah dan memperlambat perkembangan stenosis, yang menyebabkan lorong-lorong dari arteri menyempit. Manfaat oatmeal bagi kesehatan kardiovaskular akan menjadi lebih besar bila dipasangkan dengan vitamin C.

5. Mencegah perkembangan kanker payudara
Penelitian telah menunjukkan bahwa wanita yang mengkonsumsi dalam jumlah tinggi serat memiliki penurunan risiko terkena kanker payudara, terutama jika berasal dari serat gandum. Serat tidak larut dalam serealia utuh akan menyerang karsinogen dan menurunkan kadar estrogen dalam tubuh, sehingga melindungi tubuh dari perkembangan kanker. Sebuah studi di Inggris menemukan bahwa wanita pra-menopause mengalami penurunan risiko kanker payudara sebesar 41 persen hanya dengan makan serat dari biji-bijian atau serealia utuh.

6. Mencegah pengembangan diabetes
Selain kaya serat, oatmeal merupakan sumber magnesium, yang mampu mengatur insulin dan kadar glukosa. Berbagai temuan telah menunjukkan bahwa, selama delapan tahun, perempuan yang makan diet kaya sereal dapat mengurangi risiko diabetes hingga 31 persen. Untuk mendapatkan manfaat optimal, Anda bisa menambahkan susu ke dalam oatmeal. Tambahan dari susu rendah lemak juga dapat menurunkan risiko diabetes.
(tiba2 sentap sb mati2 tak nak makan oat ngan susu. its ok act. mcm saya, bukan tak suka minum susu. suka sgt buat susu panas mcm fernleaf, dutch lady... cuma tak blh combine ngan oat. so sama je, makan oat, minum susu. the advantages is still there... =)



7. Meningkatkan sistem kekebalan tubuh
Oatmeal mengandung beberapa jenis serat yang disebut beta-gluten serat. Serat ini mampu melindungi Anda terhadap penyakit jantung dan juga menaikan sistem imunitas. Hal ini membantu sel-sel kekebalan tubuh dalam mencari dan memperbaiki daerah pada bagian tubuh yang terserang infeksi bakteri.

8. Mencegah obesitas


Makan makanan untuk tidak mendapatkan suara berat seperti jenis diet yang sempurna, kan? Karena oatmeal sangat kaya serat, itu akan membuat Anda lebih penuh untuk jangka waktu yang lebih lama. Serat akan meningkatkan viskositas isi perut sehingga akan memakan waktu lebih lama untuk mengosongkan. Merasa penuh untuk jangka waktu yang lebih lama juga akan mencegah kebutuhan untuk camilan makanan manis atau asin sepanjang hari. Penelitian telah menghubungkan rendahnya risiko obesitas pada anak-anak yang rutin makan oatmeal.



9. Bisa di konsumsi untuk pasien celiac
Dewasa dan anak-anak yang menderita penyakit celiac umumnya tidak dapat mengonsumsi gluten (suatu senyawa protein yang terdapat pada gandum ), namun riset menunjukkan bahwa mereka bisa makan oatmeal meskipun mengandung sedikit gluten. Celiac adalah sindrom malabsoprsi di mana usus tidak mampu menyerap nutrisi makanan.

[dah settle update baru prasan ni indon punye, tp takpe la.. paham kot kan =]



lain2, blh cek kat tenet. belambak lagi khasiat oat ni. tapi secara umum, yg kat atas ni dah cukup mantap dah utk meyakinkan kita akan khasiat oat. jadi marilah kita sama2 manfaatkan khasiatkan oat ni utk kesihatan tubuh badan. sekian, rancangan diet sihat kita utk hari ini. tata 




15 comments:

Anonymous said...

boleh berikan resipi?????...

Anonymous said...

boleh berikan resipi?????...

.: yUhAiSya :. said...

err... resepi? oat tu bancuh dgn air panas je. pastu sambal ikan bilis tu buat mcm biasa. nak mkn dgn sup ayam, daging pun blh. ikut cita rasa masing2 =)

nz said...

Sy suka tabur kismis dlm semangkuk oat :-P

.: yUhAiSya :. said...

nz : emmm sedap jugak tu =)

Anonymous said...

sye pnah try mkn oat tu mcam mkn bubur, ltak garam ape semua... tp serius xleh nk telan , sbb da biasa mkn oat n dibancuh dgn susu tpng.. lagii sedap... :))
mungkin citarasa masing2 berlainan..

.: yUhAiSya :. said...

anon : a'ah, ikut selera masing2 ;) =)

Game Matematika said...

ahhh... jadi lapaaaarr... :|

Anonymous said...

Nak sedap lagi cuba resepi saya. 1 ulas bawang besar, 2 ulas bawang putih, 1 tangkai celery, 2 inci carot. Tumis ngan minyak zaitun kejap then masuk air 1 gelas + garam + isi ayam ...biar mendidih. Pas tu masuk 2 sudu oat, bunga kobis dan brokoli. Tutup api then blend guna blender. Siap utk dimakan. Sedap macam soup kat pizza hut...selamat mencuba. saya berjaya turun berat badan 12 kg.

.: yUhAiSya :. said...

Game : hehe, sila try, anda pasti kenyang =)))


anon : uih, siap blh jd sup pizza.hebat! mkn ini semata dan turun 12kg? anda mmg tabah!

Reds said...

yg macam bubur baby tu macam mana buat

DANIELLE Cat House said...

Sediakan udang kering yg direndam n ditos, bawang putih, bawang merah. Tumbuk semua bahan, campurkan beberapa titik olive iol n masak dlm microwave selama 1 min dgn suhu tinggi. Pastu kacau oat dgn air panas. Bila dah sebati, gaulkan sambal udang kering bersama oat. Hidangan diet yg enak sekali,

.: yUhAiSya :. said...

Insan Biasa : Tak sure juga, rasanya dia guna oat yang kena masak, so masak likat2 skit.

Danielle : Nice sharing, TQ! ^_^ Boleh imagine sedapnya makan oat macam tu =)

Unknown said...

Terima kasih atas perkongsiannya sangat manfaat sekali. Saya ambil perkongsiannya sahaja dari Tuan punya blog dan para pengomen semua lain tiada dulu kini dan selamanya.

Dalucian said...

salam sis, wahh, first time tgk org buat overnight oat guna horlick. selalunya org guna susu segar je. btw, terima kasih diatas perkongsian resepi overnight oat nie.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...